Een monumentaal kantoor, wat nu?
Geschreven door Rob Greijmans RM op 15 april 2022Monumenten: Den Bosch staat er vol mee. Volgens het rijksmonumentenregister zijn het er ruim 500. Maar wat betekent het nu om een monumentaal kantoor te gebruiken? Wat zijn de lusten en wat zijn de lasten?
Het is natuurlijk vaak prachtig, een monumentaal kantoor. De sfeer van een karakteristiek kantoor is vaak voor moderne kantoren niet te benaderen. Voor sommige bedrijven maakt de huisvesting onderdeel uit van de marketing en branding, die bedrijven kijken met meer interesse naar kantoorruimte dan andere. Voor de één betekent dit een groot logo aan de A2, voor de ander een kantoor met een verhaal, zoals bij monumentale panden vaak het geval is. Wij merken het als makelaar ook met bezichtigingen, bij een monumentaal huurpand hebben we simpelweg meer bezichtigingen. Is het verkoop, dan genieten we nog meer interesse en krijgen ook wij als bedrijfsmakelaars wel eens te maken met overbieden.
Maar wat betekent het nu eigenlijk om een monumentaal kantoor te bezitten? Het feit is simpelweg dat de kosten voor het beheer van een monument nu eenmaal hoger zijn dan bij een modern pand. Daarnaast zijn de verbouwingsmogelijkheden beperkt, zo mag je bijvoorbeeld aan het vooraanzicht niets veranderen. Een dakkapel of een erker aan de voorkant kun je dus wel vergeten. Een uitbouw aan de achterkant zou misschien wel kunnen, maar hou er rekening mee dat een vergunning krijgen lastiger is en langer kan duren. Er zijn nu eenmaal strengere regels en eisen van toepassing. Ook zullen de bouwkosten bij een monument hoger uitvallen dan bij een normaal kantoor, aangezien er gebruik gemaakt wordt van originele bouwmaterialen en technieken.
De overheid heeft graag dat monumenten goed worden onderhouden. Omdat er een algemeen belang geldt, zijn er financiële voordelen voor monumentenbezitters om te compenseren voor de hoge kosten bij onderhoud en renovatie. Zo zijn de onderhoudskosten deels aftrekbaar en hebben gemeenten vaak een restauratiefonds voor monumenten. Daarnaast is het vaak ook mogelijk om tegen gunstige voorwaarden geld te lenen voor het onderhoud van je monumentale pand.
Wat merk je daar eigenlijk als huurder van? Ook voor huurders heeft het gebruik van een monument gevolgen. Zo kun je bij een traditioneel kantoor vaak een pand vrij indelen en naar wens aanpassen. Bij een monument ben je vaak gebonden aan de bestaande indeling en zal het misschien betekenen dat je je organisatie hierop moet aanpassen. Daarnaast krijg je bij het plaatsen bij een logo tegen de gevel te maken met de monumentencommissie. Hou er rekening mee dat ook dat traject langer zal duren dan anders.
En dan nog last but nog least, het energieverbruik. Hot topic op dit moment met de huidige energieprijzen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook steeds meer mogelijkheden om monumenten te verduurzamen, maar in de basis zijn deze panden minder goed geïsoleerd waardoor het verbruik hoger zal liggen. Aangezien die kosten voor een huurder zijn is het misschien raadzaam om te vragen in welke mate er geïsoleerd is zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Al met al merk je dat het gebruiken van een monument gevolgen heeft, of je nu eigenaar of huurder bent. Dat neemt niet weg dat je er als organisatie veel voor terug krijgt. Klanten die met plezier bij jou op kantoor komen, of werknemers die de sfeer van een monumentaal pand extra kunnen waarderen. En dat laatste kan zomaar eens een winstgevende factor zijn bij het vinden en behouden van goed personeel voor je organisatie.
Hebben we uw interesse gewekt voor een prachtig monumentaal kantoorrpand? Op dit moment hebben we een monumentale kantoorruimte van circa 170m² te huur in het centrum van 's-Hertogenbosch! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons kantoor via 073 800 00 08 of bekijk de kantoorruimte via onze website: